Propostes monogràfiques
sobre temes diversos
Percepcions
enganyoses
Àrea
Ètica, Plàstica, Ciències
socials, Tutoria.
Edat
ESO i Batxillerat (a partir de 12 anys)
Durada
20 minuts (60 minuts si es vol treballar
més a fons).
Dret relacionat
Els articles 8 al 12 de la Declaració
Universal dels Drets Humans relatius al dret a igualtat davant la llei
i els judicis justs.
>>
documents de les Nacions Unides en formato HTML y PDF.
Objectius
Reflexionar sobre aquelles situacions
en les quals es poden provocar injustícies a causa de percepcions
distorsionades de la realitat.
Evidenciar les necessàries cauteles
quan es tracta d'emetre judicis.
Reflexionar sobre els judicis dels tribunals
de justícia que finalitzen amb sentències de conseqüències
irreversibles, com la pena de mort.
Preparació per part del professorat
Si es considera oportú, familiaritzar-se
amb el material de suport que es facilita, ampliant eventualment la informació
i els recursos a través d'altres fonts d'informació.
Material o suport
Impressió
o projecció de les figures ambigües proposades.
Opcionalment, textos
sobre les percepcions il.lusòries, sobre condemnats innocents, etc.
Metodologia
Es proposen dues opcions. Una d'aproximadament
d'uns 20 minuts de durada, i una altra de 60 minuts (o de més durada,
si es vol treballar més a fons).
-Opció 1 (20 minuts)
Mostrar durant només uns instants una de les figures (o les dues, primer una i després l'altra), i preguntar què és el que han vist:
-------
imatges
en alta resolució, arxiu PDF
Tornar a ensenyar les imatges, sense presses.
-Opció 2 (60
minuts o més)
Els passos inicials a seguir són els mateixos, només que utilitzant més recursos complementaris i aprofundint més en els dilemes que es presenten. Alguns suggeriments:
1- Fer una breu exposició sobre les figures ambigües les il.lusions òptiques (annex 2). Per exemple, es poden mostrar o esmentar les figures de la copa/cares (copa de Rubin) o la dels cubs canviants (variant dels cubs de Necker), segurament ja conegudes per l'alumnat a causa de la seva gran difusió:
----
>
imatges en alta resolució, arxiu PDF
2- Comentar que els sentits només aporten una part de la informació sobre "allò percebut", la resta és el resultat de la seva combinació amb la informació d'experiències anteriors emmagatzemada en el nostre cervell. És a dir, que segons les experiències prèvies "veiem de formes diferents". Com poden afectar aquestes "manipulacions" o "prejudicis" del cervell la recerca de la veritat sobre uns fets determinats?
3- Comentar el text de Nolasc Acarín pertanyent a "El cerebro del rei" sobre la fragilitat de la memòria i la falta d'objectivitat, en ocasions, de les percepcions. Altres textos que es poden utilitzar amb la mateixa finalitat són Els sis cecs i l'elefant i El mite de la caverna.
4- Comentar notícies de condemnes judicials que posteriorment s'ha demostrat que es van basar en proves equivocades.
5- Buscar exemples de pel.lícules en les quals alguns indicis sembla que acusen i serveixen per condemnar una persona potser innocent. Per exemple, 12 homes sense pietat.
6- Utilitzar més imatges ambigües, inestables o il·lusòries per a la seva anàlisi. A internet es poden trobar fàcilment moltes més imatges, de tot tipus. N'adjuntem algunes aquí: percepcions-4.pdf (730 KB)
7- Reflexionar sobre alguna eventual situació en la qual una percepció distorsionada nostra hagi perjudicat d'alguna manera algú.
8- Comentar casos extrems d'alteracions dels sentits i les seves eventuals repercussions sobre les versions d'uns mateixos fets o experiències. Per exemple: a) l'alteració de la consciència induïda a través de l'alcohol i altres drogues; b) l'alteració de la consciència causada per algunes malalties mentals; c) les distorsions cognitives causades per algunes malalties neurològiques (sinestèsia, agnòsia, etc.). Com gestionen els jutges aquestes eventuals situacions?
Avaluació
¿Les reflexions
proposades durant l'activitat són útils de cara a estar més
vigilants en el cas d'emetre opinions o fer afirmacions relacionades amb
coses que hem vist o escoltat, o que ens han dit que uns altres han vist
o escoltat?
¿Som conscients
d'haver protagonitzat algun cas com els descrits, ja fos de forma activa
o passiva, emetent una valoració o judici inexacte o injust, o patint-ho?
Continuïtat o relació amb
altres activitats
Altres propostes de la Guia sobre judicis
justs: El gran ajustador, Simulació
d'un judici.
Elaboració del material
Adaptació
i ampliació a càrrec del Grup d'Educació d'Amnistia
Internacional Catalunya de l'activitat "Percepción" (La alternativa
del juego - 2. Seminario de educación para la paz, Asociación
Pro Derechos Humanos. Los Libros de la Catarata. Madrid, 1990).
Annex 1 - Pistes per si es tenen dificultats per descobrir les dues imatges ambigües de cadascun dels dos primers exemples.
Annex
2 - Breu explicació sobre les figures ambigües, inestables
i il·lusòries.
Definició
d'il·lusions òptiques
Les
il.lusions òptiques són efectes sobre el sentit de la vista
caracteritzats per la percepció visual d'imatges que són
falses o errònies. Falses si no existeix realment el que el cervell
veu o errònies si el cervell interpreta equivocadament la informació
visual.
Mecanismes
que expliquen les il·lusions òptiques
L'origen
de les il.lusions òptiques pot estar en una causa fisiològica,
com un enlluernament a causa d'un estímul lluminós intens
que deixa per uns instants saturats els receptors lluminosos de la retina,
o per contra pot ser un fenomen cognitiu, quan la causa és la interpretació
errònia per part del cervell dels senyals que l'ull li envia, per
exemple una mala interpretació de la dimensió relativa de
dos objectes a causa de la perspectiva.
(...)
Les il·lusions òptiques cognitives poden fer-se patents mitjançant nombrosos experiments dedicats a atacar determinades vulnerabilitats del sistema visual. Són conegudes moltes figures que en ser observades aparenten alguna cosa diferent del que realment representen.
(...)
Les il·lusions cognitives se subdivideixen en: ambigüitats, deformacions, paradoxes, ficcions.
Ambigüitats. Són figures que presenten dues alternatives de percepció. Per exemple el cub Necker o la copa de Rubin.
Deformacions. Consisteixen en errors de percepció de la grandària, la longitud, la curvatura, els angles o qualsevol altra propietat geomètrica.
(...)
Paradoxes. Presenten objectes impossibles. Un gran aficionat a crear aquest tipus de figures va ser el pintor M. C. Escher, que va crear efectes sorprenents com a escales ascendents que comencen i acaben en el mateix punt. Una altra figura clàssica és el triangle de Penrose.
Ficcions o visions òptiques. És la percepció d'imatges que en realitat no existeixen. Aquest tipus d'il.lusions òptiques solen ser conseqüència d'estats d'alteració mental.