Els drets
humans i les arts plàstiques
Indicacions prèvies
1. Els suggeriments adjunts es presenten només a títol orientatiu i no amb la pretensió que siguin utilitzats en tots els casos i de manera sistemàtica: l'edat de l'alumnat, el temps disponible, les obres seleccionades, les preferències del professorat, etc., seran en definitiva els elements que determinin els suggeriments concrets que es tinguin en compte.
2. Els suggeriments d'aquesta pàgina es limiten a qüestions relacionades amb els drets humans. Per a una anàlisi més global, es pot consultar una fitxa inclosa en les pàgines del MEC (Ministeri d'Educació i Ciència):
Guión para análisis y comentario de una obra de pintura.3 Alguns dels suggeriments es refereixen de manera específica a les obres recopilades a l'apartat de la Declaració Universal, unes altres poden ser també utilitzades amb les obres de les altres recopilacions temàtiques.
4. A causa de la limitada resolució de les imatges d'aquestes pàgines, si no es treballa directament a partir de la pantalla de l'ordinador, es recomana buscar imatges, si és possible, de més gran resolució, ja que així la seva eventual impressió o projecció podrà tenir una qualitat adequada. Amb aquesta finalitat es pot recórrer tant a les enciclopèdies d'art impreses com a les galeries virtuals (p. ex., commons.wikimedia.org o pintura.aut.org), als cercadors d'imatges (Google, MSN, etc.), o a la referència concreta que s'indica en cada cas (quan aquesta referència s'adjunta).
Alguns suggeriments
- Quina ha estat la primera sensació al mirar la pintura? Intenta fer una descripció de les emocions que t'ha generat la seva observació.
- Apareixen víctimes de violacions de drets humans? En cas afirmatiu, sents empatia cap a elles?
- Quins altres personatges apareixen? (responsables de les injustícies, aliens als successos, aliens però eventualment responsables per omissió, etc.).
- Passen avui dia fets com els representats? En quins llocs? Per quines raons?
- Busca informació sobre la vida de l'autor/a i el context històric de l'obra.
- Se sap si l'autor/a tenia alguna preocupació per les qüestions socials o polítiques del seu temps?
- Quina era la situació dels drets humans en general en aquella època?
- Quina era llavors la situació del dret concret de la Declaració Universal al qual s'associa l'obra en aquestes pàgines?
- L'obra pren partit sobre el tema tractat, o es limita a exposar-lo sense pronunciar-se? És ambigua, es presta a diferents interpretacions?
- L'obra triada és apropiada per a representar el dret al qual se l'ha associat? És forçada, l'associació? Potser encaixaria millor amb un altre dret de la Declaració Universal? O potser amb cap?
- Busca altres obres (de la mateixa època, anteriors o posteriors), en les quals es reflecteixi el tema del dret en qüestió, ja sigui a través de la representació de la seva vulneració o del seu gaudi.
- Fes el mateix de forma més àmplia, amb el conjunt dels articles de la Declaració Universal.
- El pas del temps altera la percepció de les obres. Compara per exemple la vigència ètica de la sèrie "Els desastres de la Guerra" (els gravats realitzats amb l'objectiu de denunciar els excessos de la invasió napoleònica), amb l'obra de Gerard David "Escorxament del prevaricador Sisamnes" (realitzada amb el propòsit d'escarmentar als jutges corruptes).
- Busca altres obres que posin de manifest l'avanç ètic o el canvi de sensibilitat produït des de llavors.
- Algunes de les obres seleccionades, amb independència del tema tractat, el tracten d'una forma només decorativa, sense cap altre propòsit?
- El quadre seleccionat podria ser més efectiu com a eina de sensibilització si algun aspecte s'hagués treballat o representat d'alguna altra manera? Argumenta-ho en cas afirmatiu.
- Relaciona el quadre amb obres literàries i pel.lícules que tractin sobre el mateix esdeveniment històric o, en general, sobre el mateix tema.
- La pintura ha perdut el gran protagonisme social que històricament havia tingut, i el seu lloc ha sigut ocupat pels mitjans audiovisuals.
- Quin paper tenen els mitjans audiovisuals en la difusió de valors i contravalors? Fins a quin punt són determinants de cara a fomentar la pau, la convivència i la solidaritat, o els seus oposats, l'odi social, el racisme, el militarisme, etc.?
- Busca exemples històrics en els quals l'art s'hagi utilitzat per a promoure valors afins a la Declaració Universal.
- El cultiu de l'art és una garantia d'una major sensibilitat cap als drets humans? Busca exemples històrics en els quals l'art s'hagi utilitzat per a promoure valors contraris als de la Declaració Universal.
- En molts països fer apologia del nazisme està prohibit. Aquesta prohibició hauria d'afectar també l'exposició actual de les obres d'art que es van realitzar amb aquest propòsit?
- Busca exemples de temes (polítics, religiosos, afectiu-sexuals...) la representació dels quals estigui prohibida en determinats països.
- Les obres abstractes: poden ser igualment útils de cara a l'objectiu de sensibilitzar sobre drets humans? Valora la importància que pot adquirir en aquests casos el títol de l'obra i el coneixement de les circumstàncies (socials en general, i les personals de l'autor), del moment de la seva elaboració.
- Fins al segle XX les dones pintores són una excepció. Descriu-ne la causa. Busca exemples de dones pintores de segles anteriors i actuals. Quina és la situació actual de la presència de la dona en les avantguardes pictòriques? I en altres disciplines artístiques?
- Comenta el següent text:
- Com en altres disciplines artístiques, els testimonis pictòrics que ens han arribat han estat fonamentalment els propis de les cultures vencedores. Explica en quina mesura això pot hipotecar la nostra voluntat d'aproximació a fets del passat, especialment si no tenim en compte aquest aspecte parcial dels testimonis heretats.
- Comenta el text Pintura i pena de mort, inclòs en la Història de la pena de mort.
- Comenta algun dels següents textos:
- Comenta el text següent del tenor Josep Carreras: "Els qui tenim la sort de comunicar-nos amb els altres a través de la nostra professió, ja sigui un cantant, un pintor, un escriptor o qualsevol altre artista, tenim un compromís moral amb la societat superior al de les persones d'altres àmbits".
- Art i activisme: al marge dels "artistes consagrats", podem les persones normals desenvolupar alguna activitat artística i que aquesta activitat tingui alguna incidència sobre qüestions de drets humans? Reflexiona, i organitza un debat, sobre les possibilitats que ofereix la realització de murals de carrer, els llocs d'Internet com Youtube, els blogs, etc.
- Comenta el text Óleos pacifistas y grafitis en el muro israelí para solidarizarse con Belén en Navidad.