|
"L'humor
és el dolor que riu." Charlie Chaplin
L'ús de l'humor
negre en l'entorn educatiu sens dubte és més complex que
el d'altres opcions humorístiques. Però igual que l'humor
satíric, creiem que també pot ser motiu de reflexió
i treball. Per exemple, analitzant el seu grau d'acceptació social
i intentant determinar les causes d'aquesta acceptació.
Sense oblidar tampoc
que una proposta humorística d'aquestes característiques
pot ser compatible amb un contingut reivindicatiu i de denúncia.
Per exemple, els acudits de Chumy Chumez sobre la pena de mort, publicats
durant els anys en què la pena de mort era encara vigent a Espanya
i motiu de profund malestar social, és evident que adquireixen un
sentit especial que en un altre context no tindrien..
Chumy
Chumez. El humor en la transición, 1973-1978. Edaf, Madrid, 2001
De fet, l'anàlisi
dels contextos en moltes ocasions és més atractiu que l'anàlisi
estricta de la proposta humorística. Al marge que, a més,
de vegades és imprescindible per entendre l'acudit.
A partir d'aquí,
podríem saltar a un altre tema diferent però al mateix temps
relacionada amb els contextos: els canvis a través del temps i dels
països o la geografia dels gustos socials en relació a l'humor.
"Si
ens fixem en els acudits del segle XIX, amb les seves il.lustracions naturalistes
i detallades i metres de diàleg, pot sorprendre'ns que algú
arribés a considerar-los graciosos, però als victorians els
ho semblava. Per tant, qui pot dir que els acudits que fan que ens cargolem
de riure ara no seran menyspreats com a ximpleries sense gràcia
d'aquí cent anys?"
Ros Thomson i Bill Hewison.
El dibujo humorístico. Ed. Tursen / Hermann Blume. Madrid, 1996
I obrint una nova finestra,
podríem parlar també d'alguns temes humorístics especials,
com l'humor escatològic, o el de contingut sexual groller (sovint
també sexista), buscant les causes de la seva gran difusió,
i l'eventual diferent percepció per part de les dones i els homes,
etc. Els possibles àmbits per explorar i treballar són molts. |