Vivir
(Huozhe)
Fitxa
en format PDF: 21-vivir-CAT.pdf
Any: 1994.
Durada: 126'
Direcció: Zhang Yimou.
País: Xina.
Edat: Totes les edats.
Argument: Les vivències a la Xina d'una família durant el període que va dels anys quaranta del segle XX fins els anys seixanta. La història comença quan, durant la República de Chiang Kai-Shek, en Fugui Xu perd tot el que té, inclosa la casa familiar, a causa de l'addicció al joc. A partir de llavors, en el marc de la guerra civil primer i en el de la societat comunista després, al llarg dels anys la família haurà d'enfrontar-se a diferents adversitats.Suggeriments didàctics
Altres articles de la Declaració que es poden treballar: 12, 13, 17, 18, 19, 21, 22, 25, 27.
Temes: dret a una vida digna, pobresa, democràcia, llibertat d'expressió, dret a la propietat, revolucions, conflictes bèl.lics, dret a la cultura.Elements de debat per a iniciar un cinefòrum:
Altres reflexions que es poden tenir en compte:Queda clar, com es decideixen els càrrecs polítics? És un bon sistema? Segons el que es veu a la pel.lícula, quins drets es conculcaven en la Xina abans de la revolució cultural i quins després? En Fugui torna a casa a coll d'un portejador. És un treball com qualsevol altre, el de portejador de persones? Per què el teatre de marionetes és menyspreat i vist com un perill per les autoritats comunistes? El cap del poble, el senyor Niu, li diu a en Fugui: "Uneix-te i reeduca't". A quina mena de reeducació es refereix? Després de la mort d'en Longer, en Fugui, espantat, es pregunta: "De quina classe som?". I ell mateix es contesta: "Som gent del poble, és bo ser pobre". Per què en Fugui té por i diu que és bo ser pobre? Segons el model comunista de la pel.lícula ningú s'havia de preocupar pel menjar, ja que hi havia els menjador comunals. Quins avantatges i inconvenients pot tenir aquesta manera de satisfer les necessitats bàsiques? Fengxia mor a causa de la marginació dels metges amb experiència i de la ignorància de les presumptes infermeres que se n'ocupen. En aquest sentit Fengxia és una víctima dels criteris de la Revolució Cultural de Mao. En què es basaven o com es justificaven aquests criteris? Els cartells, les pintures murals i els cants il.lustren molt bé el culte a la personalitat del cap de l'Estat, en Mao Zedong. Són trets comuns de tots els règims comunistes? El culte a la personalitat i la submissió obligatòria a unes directrius polítiques és una bona forma d'organització social? Sense saber per què, el senyor Niu és acusat de traïdor capitalista (com l'amic d'en Fugui, en Chunscheng). El senyor Niu ha de confessar els seus "delictes". La delació és pràctica comuna, fins i tot estimulada. Per què passen aquestes coses? Moltes de les persones no entenien la terminologia revolucionaria ni compartien tota la parafernàlia que l'acompanyava; per què seguien el corrent? Per què l'acusació "d'antirrevolucionari" era tan greu? Valorar aquestes paraules de Mao Zedong: "Tenim el deure de ser responsables davant del poble. Ser responsables davant del poble significa que cada paraula i cada acte polític nostres han de concordar amb els interessos del poble. I si cometem errors, els hem de corregir." Per què era tan important El Llibre Vermell de Mao? En plena guerra civil, un dels personatges diu "Jo l'únic que vull és viure per retrobar-me amb la família". Hi ha molta gent que es veu implicada en conflictes bèl.lics sense voler-ho i sense que li interessin gens els motius del conflicte? L'objecció de consciència a participar en conflictes bèl.lics és un dret que sempre s'hauria de respectar? Quina és la realitat? És habitual que, com en el cas d'en Fugui, a causa de l'addicció al joc les persones puguin perdre tot el seu patrimoni? El joc ha d'estar regulat, per tal d'evitar situacions com aquestes? I les altres addiccions, s'han de regular o no? Les addiccions són malalties o "vicis"? El dret a la propietat privada es reconeix a l'article 17 de la Declaració Universal dels Drets Humans. Que vulguin prendre-li una part de la casa a en Longer és una violació d'aquest dret? I pel que fa a les recollides casa per casa dels metalls per fondre'ls? Quines característiques del règim comunista xinès d'aquella època eren semblants a les dels altres països comunistes? Quines diferències hi ha entre les característiques de llavors i les de la Xina actual? A banda d'alguns dels seus excessos, el comunisme i la Revolució Cultural van aportar coses bones a la societat xinesa? Quines? Quin és el grau de respecte dels drets humans a la Xina actual? D'on treuen la força en Fugui i la Jiazhen per anar superant les diferents adversitats? L'actitud davant les adversitats de Chunscheng és radicalment diferent de la de la Fengxia, tot i les penalitats que aquesta ha patit. Quina explicació pot tenir, aquestes actituds tan diferents? El títol de la pel.lícula, "Viure"; és adequat, tenint en compte la història que narra? Què es pot extreure d'aquestes paraules adreçades al net al final de la pel.lícula: "Els pollets es convertiran en gallines, las gallines es convertiran en ànecs, els ànecs en bous...i amb el temps tot serà millor, molt millor". La pel.lícula fa un doble relat: d'una banda, sobre els fets convulsos de la Guerra Civil i la Revolució Cultural, i d'una altra, sobre les vides de la família Xu i la gent del seu voltant. És una bona combinació? Quin vessant té més protagonisme? Les pel.lícules xineses són poc conegudes per nosaltres. Quines altres pel.lícules xineses es podrien remarcar? I el director, Zhang Yimou, és un director conegut? Ha fet altres pel.lícules rellevants? Avui les pel.lícules valorades pel gran públic en general són de molta acció. La pel.lícula de Zhang Yimou es fa llarga?
Suggeriments generals sobre aquest article de la Declaració:
(apartat "La Declaració Universal dels Drets Humans, suggeriments didàctics")
Article 21, Dret a participar en el govern