Principal > Recursos > CINE > Fitxes de pel.lícules > Fitxa

El cine i la Declaració Universal dels Drets Humans
Article 28. Dret a un ordre internacional respectuós amb els drets humans


En tierra de nadie
(No Man's Land)
Fitxa en format PDF: 28-en-tierra-de-nadie-CAT.pdf


Any: 2001
Durada: 98'
Direcció: Danis Tanovic
País: Bòsnia i Hercegovina, Bèlgica, França, Regne Unit, Itàlia, Eslovènia.
Edat: A partir de 13 anys.
Argument: Guerra dels Balcans, 1993. Dos soldats enemics es troben atrapats entre els dos fronts, "en terra de ningú". Un sergent dels cascos blaus de l'ONU intenta ajudar-los i els mitjans de comunicació converteixen l'anècdota en un espectacle mediàtic internacional.

Suggeriments didàctics

Altres articles de la Declaració que es poden treballar: Preàmbul, 1, 2, 3
Temes: Conflictes bèl·lics, convivència pacífica, mediació de l'ONU, paper dels mitjans de comunicació, llibertat d'opinió i religiosa, dret a la vida i a la seguretat.
Observacions: A la fitxa de Teléfono rojo: volamos hacia Moscú s'inclouen moltes consideracions de caràcter general sobre els conflictes bèl·lics i el dret a la pau que també es poden aplicar en aquesta pel·lícula.
Elements de debat per a iniciar un cinefòrum:

  • En quines escenes queda reflectit l'absurd del conflicte bèl·lic?
  • Quin paper juguen els militars francesos de l'ONU?
  • Quins interessos mouen els reporters a tractar la història de la trinxera?
  • Altres reflexions que es poden tenir en compte:
  • Existeix alguna relació entre la retransmissió mediàtica d'una guerra i la crua realitat de les persones anònimes que la pateixen?
  • Les mines antipersones estan prohibides? Es continuen fabricant? En cas afirmatiu, en quins països?
  • Per què es va desencadenar la Guerra dels Balcans (1990-1995)?
  • Era imaginable que a Europa, a punt de finalitzar ja el segle XX, es pogués desencadenar un conflicte bèl·lic d'aquestes dimensions i característiques? Existeix alguna altra zona d'Europa en una situació delicada i conflictiva similar?
  • El guió de la pel·lícula és fictici, però el context de la guerra dels Balcans és dramàticamente real. Per què el director opta per aquest enfocament tragicòmic? Són compatibles l'humor, l'acidesa i la tragèdia? És efectiva la barreja que fa el director de cara a sensibilitzar sobre la absurdidad del conflicte?
  • Danis Tanovic, el director, va néixer el 1969 a la ciutat bòsnia de Zenica, de pares bosnis. Es va criar a Sarajevo, on estudiava a l'Acadèmia d'Arts de Teatre quan va esclatar la guerra. El 1992 es va unir a un equip de filmació que va seguir l'exèrcit de Bòsnia i Hercegovina (el material que van recopilar ha estat utilitzat en nombroses pel·lícules i notícies sobre el setge de Sarajevo i la guerra de Bòsnia). Uns anys més tard va crear el guió i va dirigir "En tierra de nadie" Com pot influir en l'elaboració d'una pel·lícula ser part del que en ella es relata?
  • La pel·lícula és només una dura crítica del conflicte bèl·lic dels Balcans, o es pot sobreentendre que és una crítica, en general, de tots els conflictes bèl·lics?
  • Què va provocar la desaparició de l'antiga Iugoslàvia i el naixement de set nous Estats?
  • Per què es va ordenar la detenció de Milosevic, Karadzik i d'altres militars? De què se'ls acusava? Qui va donar l'ordre de la seva detenció?
  • Què són els "cascos blaus"?
  • Què pretenia la missió UNPROFOR de l'ONU durant la guerra?
  • Quina va ser l'actuació posterior de l'ONU? Per què va intervenir l'OTAN i de quina forma?
  • Per què es va crear l'OTAN? Quins són els seus objectius?
  • Hauria estat millor que a la guerra dels Balcans no s'hagués produït cap intervenció estrangera? Hauria estat millor un altre tipus d'intervenció?
  • A la Primera Guerra del Golf, es "va retransmetre" per primera vegada una guerra "en directe". Comparar la seva retransmissió amb altres cròniques de guerres recents o anteriors.
  • Què és millor, l'interès mediàtic o l'oblit? Què passa amb els "conflictes oblidats"? Quins són els principals conflictes oblidats de l'actualitat?
  • Imaginar un altre final per a la pel·lícula.
  • La pel·lícula no recorre als grans efectes especials (com els usats en tantes pel·lícules bèl·liques; Salvar al soldado Ryan, La delgada  línea roja, Apocalypse now, etc.). Seria millor amb efectes especials d'aquest tipus?
  • Comentar les següents frases que apareixen a la pel·lícula:
  • "És igual qui va començar la guerra. Tots estem en la mateixa merda" (Sera a Ciki)
  • "No fer res no és ser neutrals" (Sergent Marchand)
  • "Us paguen bé per ensenyar el nostre sofriment?" (Ciki)
  • Suggeriments generals sobre aquest article de la Declaració:
    (apartat "La Declaració Universal dels Drets Humans, suggeriments didàctics")
    Article 28, dret a un ordre internacional respectuós amb el drets humans.

    Fitxa didàctica de "Cultura de la violència", En tierra de nadie
    Fitxes didàctiques a Cinema i educació (enllaços a fitxes de diferents autors)

    Pel.lícules sobre conflictes bèl.lics
    Pel.lícules sobre genocidis

    .

    vuelve al inicio