Propostes monogràfiques
sobre temes diversos
Rapejant
Àrea
Música, Llengua, Tutoria.
Edat
ESO i Batxillerat (a partir de 12 anys)
Durada
60 minuts (mínim; preferible 2
sessions de 60')
Dret relacionat
La Declaració Universal en general.
>>
documents de les Nacions Unides en format HTML i PDF.
Objectius
Afavorir la sintonia entre el professorat
i l'alumnat, mitjançant la inclusió a l'aula del rap.
Fomentar el desenvolupament de la creativitat,
l'expressió de les emocions i el treball en grup.
Reflexionar sobre els principis i valors
que afavoreixen la vida social.
Preparació per part del professorat
--
Material o suport
Un reproductor de CD.
Metodologia
Abans de l'activitat: demanar a l'alumnat
que el dia programat porti CDs de rap que els agradin.
El dia de l'activitat: seleccionar algunes
de les cançons i escoltar-les.
Comentar les cançons i definir
conjuntament amb l'alumnat què és el rap, orígens,
característiques, ritmes, lletres...
A continuació, es pot optar per
una de les següents possibilitats:
Opció 1
a) Proposar als/les alumnes que escriguin,
de forma individual, un text per a ser rapejat posteriorment (una de les
característiques del rap és la improvisació sobre
la marxa, però evidentment això no és a l'abast de
tothom, requereix una habilitat especial).
El text haurà de tenir relació
amb temes de drets humans: la convivència, la violència,
la discriminació, el dret al treball, a la salut, etc.
Se'ls poden suggerir alguns trucs. Per
exemple:
-partir del text d'algun anunci publicitari,
-de algun refrany, o una cita d'un personatge
famós,
-d'algun article de la Declaració
Universal,
-d'alguna norma de convivència
escolar.
b) Situant-se en cercle i, amb l'ajuda
d'una base rítmica (o amb la resta del grup marcant el ritme), cada
alumne/a haurà de rapejar el text que hagi elaborat.
Opció 2
a) Elaborar, amb la participació
de tot l'alumnat, una llista de refranys, frases publicitàries,
cites cèlebres, etc. i escriure-les a la pissarra. En aquest cas
és preferible demanar amb anterioritat als/les alumnes que busquin
i portin preparades frases adequades, refranys, etc.
Alguns exemples: recopilació
de cites sobre el conflicte, la violència i la pau.
b) Situar-se en cercle com en l'opció
1. Cada alumne o alumna (es tracta que intervingui tot l'alumnat), haurà
d'escollir alguna de les frases de la pissarra i a partir d'ella rapejar
mínimament, afegint-hi alguna frase relacionada d'alguna forma amb
els drets humans, la convivència, la violència, etc.
La resta del grup marcarà mentrestant
el ritme.
En les dues opcions: finalitzar intentant una sessió de rap lliure, sense partir de textos ni frases prèvies. Valorar tant l'enginy com l'expressió de les emocions.
Opcional. Buscar punts en comú entre
el rap i altres formes de recitats rítmics:
-Quines altres expressions artístiques
tenen punts en comú amb el rap? Buscar informació sobre el
"Spoken Word", la polipoesía i altres manifestacions artístiques
similars.
-Es pot considerar que els joglars medievals
(quan recitaven romanços i cançons de gesta, eventualment
acompanyant-se amb alguna mandolina), van ser uns precursors d'aquestes
formes d'expressió artística dels segles XX i XXI?
-Buscar exemples en altres cultures de
manifestacions similars, basades en recitats rítmics amb acompanyaments
musicals.
-Buscar exemples en els quals aquestes
experiències es basin en textos relacionats d'alguna forma amb els
drets humans o l'aspiració d'un món millor.
Avaluació
Com s'ha sentit l'alumnat? Algun alumne
o alumna s'ha vist incapaç de rapejar? Per quins motius?
Ha estat útil l'activitat per a
reflexionar sobre temes de drets humans en general? (o sobre aspectes més
immediats de la vida escolar).
Ha estat positiva l'activitat des del
punt de vista de millorar la sintonia entre l'alumnat i el professor/a?
Continuïtat o relació amb
altres activitats
Les activitats de la Guia sobre llengua
("Acròstics", "Textos iniciats"), o música ("Poemes i cançons",
"Música i drets humans"). Taula amb totes
les propostes.
Elaboració del material
Basat en la proposta "Rapeando", de Joseph
Siankope i Olga Villa, publicada a "Música e interculturalidad",
Los Libros de la Catarata, Madrid, 2004 (el llibre, a més d'altres
activitats, inclou un CD per a facilitar-les).
Annex. Breu ressenya sobre el rap
El rap es basa en
el recitat improvisat d'idees o emocions sobreposat a una base rítmica.
La base rítmica la pot generar en directe un DJ (disc jockey), però
el més habitual és utilitzar algun reproductor musical amb
el ritme gravat. En la seva forma més simple, de carrer i espontània,
aquest acompanyament es produeix mitjançant vocalitzacions, picant
de mans o qualsevol altre so que es pugui generar sense necessitat d'instruments
musicals o aparells reproductors.
El rap és l'element musical de la cultura hip hop, un moviment cultural sorgit a principis dels anys setanta del segle XX en les comunitats afroamericanes de Nova York. Juntament amb el rap, el grafiti és un altre dels elements característics del hip hop, consistent en signar o pintar sobre superfícies urbanes. L'altre element característic del hip hop és el breakdance, una exhibició de balls per torns, basats en moviments elaborats, de gran dificultat tècnica.
En l'actualitat es distingeix entre el rap real o pur, basat en la filosofia de la vida original del hip hop, i el rap comercial, elaborat a partir de l'adopció dels trets més cridaners del rap amb l'objectiu d'obtenir beneficis econòmics (utilitzant llavors els sofisticats mitjans tècnics i de màrqueting de la indústria discogràfica).