Propostes monogràfiques
sobre temes diversos
Cine i drets
humans. Cal
salvar el soldat Ryan
Fitxa complementària de la fitxa de referència Cine
i drets humans
Àrea
Història,
Socials, Filosofía, Ética, Tutoria.
Durada
Opció 1:
60 minuts (els 20 minuts primers de la pel·lícula i 40 minuts
més de treball); 90 minuts si s'afegeix un fragment de Senderos
de Gloria.
Opció 2:
Mínim dues hores (els 160 minuts de la pel.lícula i de 30
a 60 minuts més per a la reflexió i el debat posterior).
Objectius
Reflexionar sobre
la manera de mostrar la guerra al cinema, i sobre del paper de les guerres
a la nostra realitat social.
Posar en relleu la importancia dels mitjans
audiovisuals com a conformadors de valors socials.
Preparació per part del professorat
A més de veure la pel.lícula,
si ho considera escaient documentar-se més sobre els fets històrics
en la que es basa (6 de juny 1944, Segona Guerra Mundial: desembarcament
a la platja d'Omaha, Normandia, durant el qual, en poques hores, van morir
milers de soldats dels Estats Units).
Metodologia
Es proposen dues opcions:
1.
A partir del segon cicle d'ESO (14 anys) o si es disposa de poc temps.
Desprès de
projectar només l'inici de la pel.lícula (els 20-25 primers
minuts) fer que els alumnes responguin en grups de 4 a les següents
preguntes (10 minuts), per desprès obrir un debat sobre les qüestions
plantejades (20-25 minuts):
Per complementar
l'activitat es pot passar l'escena inicial (l'intent d'atac fracassat de
l'exèrcit francès) de la pel·lícula Senderos
de Gloria. Això permetrà comparar la diferent forma de fer
la guerra entre la Primera i la Segona Guerra Mundial, a traves d'aquests
dos exemples de pel·lícules considerades antimilitaristes.
Si es treballa amb
les dues pel.lícules, demanar que intentin trobar diferències
(ja siguin formals o de fons) entre elles.
2. A partir de Batxillerat
(16 anys).
Passar la pel.lícula sencera i,
a més de treballar sobre els horrors i la sordidesa inherent als
conflictes bèl.lics reflectits a l'opció anterior, reflexionar
sobre l'aspecte propagandístic i patríotic que adopta la
pel.lícula després del desembarcament.
Facilitar a l'alumnat els textos Cal
salvar el soldat Ryan (annex2), i Hollywood
i el cinema bèl.lic (annex3).
Hauran de llegir-los individualment, comentar-los
en petits grups i exposar finalment les respectives conclusions al gran
grup.
Alguns suggeriments per, si cal, dinamitzar
el debat:
- Esteu d'acord amb les opinions exposades
al documental "Hollywood i el cinema bèl.lic"?
- Compartiu el que opina en Josep Alemany
al seu article? Esteu d'acord pel que fa al contingut convencional i patriótic
de la pel.lícula?
- Quines altres pel.lícules bel.liques
fetes als Estats Units recordeu que tinguin també un marcat contingut
patriótic?
- I en el cas de pel.lícules d'altres
països? Analitzar també les pel.lícules històriques,
per exemple aquelles que tracten de l'Edat Mitja (durant les lluites relacionades
amb els inicis de la conformació dels actuals estats europeus),
les que tracten de la lluita contra "els pobles infidels", etc.
- Analitzar també des d'aquesta
perspectiva les pel.lícules de l'Oest. Hi ha pel.lícules
en les que "els indis" no facin el paper de dolents? En elguna es qüestiona
el genocidi que van dur a terme els colonitzadors?
- Comentari de la frase següent:
"Sempre s'ha dit que la Història l'escriuen els vencedors. Franco
es va ocupar que fos així" (Tomás Valero Martínez,
referint-se a la pel.lícula "Raza").
- Comentari sobre la pel.lícula
"Raza".
Annex 4
3.
Propostes complementaries per plantejar, si es considera oportú,
en qualsevol de les dues opcions anteriors.
- Alguns suggeriments
per als debats:
- Comentari de
les següents frases:
Avaluació
-Valorar l'impacte emocional de la pel.lícula;
analitzar racionalment la pel.lícula, tant pel que fa als seus valors
com des d'una perspectiva estrictament fílmic. Es poden fer servir
les indicacions sobre ambdos aspectes que s'inclouen al final de la pàgina
sobre Cine Fòrum.
-Reflexionar sobre les diferències
entre conflictes (inevitables) i violència (rebutjable).
-Buscar exemples de la vida quotidiana
en els que es detectin actituds violentes a l'hora de resoldre els conflictes.
Elaboració del material
Grup d'Educació, Amnistia Internacional
Catalunya.
Annex 1. Fitxa tècnica.
Salvar al soldado Ryan (Saving Private Ryan)
Direcció: Steven Spielberg
Any: 1998
Durada: 163'
País: EE.UU.
Guió: Robert Rodat
Música: John Williams
Fotografía: Janusz Kaminski
Intèrprets: Tom Hanks, Tom Sizemore, Matt Damon, Edward Burns, Jeremy Davies, Vin Diesel, Giovanni Ribisi, Dennis Farina.Senderos de gloria (Paths of Glory)
Direcció: Stanley Kubrick
Any: 1957
Durada: 87'
País: EE.UU. 1957
Guió: Stanley Kubrick, Calder Willingham i Jim Thompson (a partir de la novel.la de Hannes Staudinger)
Música: Gerald Fried
Fotografía: Georg Krause
Intérpretes: Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready.
Annex 2. Cal
salvar el soldat Ryan, per Josep Alemany
www.cinehistoria.com/cal_salvar_el_soldat_ryan.pdf
(fragments)
Vaig anar a veure Cal salvar el soldat Ryan. Vaig sortir del cinema perplex. Perquè el que molts presenten com una gran denúncia de les crueltats de la guerra, l'obra mestra de l'antimilitarisme, resulta que és una actualització del cinema bèl·lic més patrioter.
(...)
Cal reconèixer que els vint-i-dos minuts inicials dedicats al desembarcament a la platja d'Omaha el 6 de juny de 1944 són terribles. Mitjançant un estil semi-documental, o pseudo-documental, Spielberg imposa a l'espectador l'experiència física de la guerra amb tota la seva brutalitat, lluny de la visió idealitzada que oferien en technicolor les pel·lícules tradicionals.
(...)
Si Spielberg hagués
continuat així, la pel·lícula hauria pogut esdevenir
una obra perillosa, una invitació a la deserció. I, efectivament,
Spielberg no ha continuat en aquest to. Després s'ha dedicat a desactivar
la possible càrrega crítica de l'obertura, en reduir-la a
mer preàmbul d'una narració tradicional de gestes bèl·liques,
no exempta de tòpics.
Es miri com es miri,
el pseudo-documental sobre el carnatge a la platja d'Omaha no lliga amb
la pel·lícula de guerra que ve a continuació, perquè
les regles del gènere hi tornen a imposar el seu domini. La manca
de concordança i d'afinitat entre les dues parts perjudica Cal salvar
el soldat Ryan. Després del desembarcament, Spielberg desplega les
receptes habituals.
(...)
A mesura que ens allunyem de les seqüències inicials, la pel·lícula esdevé més i més una glorificació de l'exèrcit i la pàtria. Quan al soldat Ryan, per fi trobat!, li comuniquen la mort dels seus tres germans, aquest respon sense parpellejar que els seus germans són els companys de l'exèrcit. Déu n'hi do!
Microrealisme amb quetxup:
Spielberg té pretensions artístiques i, alhora, adopta un conformisme reverencial envers els valors establerts. Per entendre'ns: vol ser un Kubrick amb la mentalitat de Walt Disney. Vol mostrar la brutalitat de la guerra i, alhora, ser respectuós amb l'exèrcit, el patriotisme, la taquilla i el receptari de Hollywood. I no cal dir-ho, el segon component de les antinòmies es menja el primer. Cal salvar el soldat Ryan comença a la manera de Kubrick (Cf. l'atac de Senders de glòria), segueixen les aventures a la recerca del Ryan perdut i acaba com Indiana Jones. Com qualificar, si no, les escenes finals en què un quants soldats defensen un pont estratègic contra una divisió de tancs alemanys?
Resumint: de pel·lícula antibel·licista, res de res. Com a pel·lícula de guerra (no és exactament el mateix), després de la finta inicial, esdevé una obra convencional, respectuosa amb les regles del gènere i una mica pueril.
(...)
"En el fons de tot patriotisme hi ha la guerra: per això no sóc patriota", escriu Jules Renard en el seu diari. Spielberg, com que és patriota, accepta la guerra amb tota la brutalitat que comporta. Ens mostra la mort omnipresent en la guerra... per tal d'entonar millor la seva versió particular del dulce est pro patria mori. Morir per la pàtria no és dolç, sinó terrible, però no queda altre remei que sacrificar-se per ella. El mateix Spielberg ho ha esbombat en diverses entrevistes, defensant sense cap escletxa de dubte l'actuació dels aliats durant la Segona Guerra Mundial.
(...)
Annex 3. Hollywood
i el cinema bèl.lic.
Resum d'algunes opinions
exposades al documental "Operación Hollywood", dirigit per Emilio
Pacull (emès per TV2 al febrer de 2007)
Les relacions entre la indústria cinematogràfica més poderosa del món i l'exèrcit més poderós del món ha estat intensa, i no sempre lliure de tensions. Quan Hollywood ha fet pel·lícules acords amb els desitjos de l'exèrcit dels Estats Units, aquest no només ha aprovat els projectes i s'ha sentit satisfet dels resultats, sinó que a més ha col·laborat generosament amb els productors, facilitant material de l'exèrcit, instal·lacions, fonts documentals, finançament...
Han impulsat els projectes en els quals, de forma més elemental o elaborada, es feia apologia de les virtuts de l'exèrcit americà, ressaltant la seva companyonia, valentia, abnegació, la seva immillorable preparació, la seva defensa de la llibertat i la democràcia a tot el món, etc.
Quan s'ha donat aquesta col·laboració, ha estat sempre supeditada a l'aprovació de les diferents fases de la producció. És a dir, si als militars el guió inicial ja no els semblava correcte, plantejaven la seva modificació, sense ambigüitats, i si la modificació no s'acceptava, s'avortava la col·laboració.
La col·laboració de l'exèrcit amb els estudis cinematogràfics ha tingut sempre un doble objectiu ben definit i assumit per ambdues parts:
-Difondre una imatge exemplar de les forces armades: invencibles, abanderades de la llibertat, portadores dels més excelsos valors. Això, tant per a promoure el patriotisme intern com per a exportar a l'exterior aquesta idea de nació i exercit escollits, indestructibles.
-Gràcies a la imatge difosa, estimular l'allistament, actuant així com a agencia publicitària de les oficines de reclutament.
No obstant, la llibertat creadora existent als Estats Units ha permès que alhora es fessin també pel.lícules molt crítiques amb l'exèrcit (cosa que a molts llocs del món és impensable). Als Estats Units, aquestes iniciatives han hagut d'afrontar més dificultats que les pel.lícules militaristes, o fins i tot han rebut el rebuig de sectors socials, però s'han pogut dur a terme.
Alguns exemples de pel·lícules lloades pels militars, en les quals van col·laborar durant la seva producció: El dia més llarg (Ken Annakin, Andrew Marton i Bernhard Wicki, 1962), Boines Verdes (John Wayne i Ray Kellogg, 1968), Patton (Franklin J. Schaffner, 1970), Top Gun (Tony Scott, 1986), Pearl Harbour (Michael Bay, 2001).
Exemples de pel·lícules detestades pels militars, amb les quals l'exèrcit no va voler establir cap col·laboració durant la seva producció: Apocalypse Now (Francis Ford Coppola. 1979), Platoon (Oliver Stone, 1986), Tretze dies (Roger Donaldson, 2000).
Quan es valora la influència dels mitjans audiovisuals en les societats modernes, el cinema sens dubte ocupa un lloc preferent. I dintre del cinema, Hollywood és la capital mundial, el major focus difusor d'opinions, tendències i emocions. S'ha de tenir present: no és cap frivolitat afirmar que, sense el món fictici que ha creat i segueix creant Hollywood, el món real seria molt diferent.
La indústria de Hollywood està sotmesa a múltiples interessos polítics i econòmics. Alguns segurament inconfessables. És important tenir present aquests interessos, perquè cap altre país del món té una indústria cinematogràfica capaç de difondre per tot el món la imatge que desitja del seu propi país i, per tant, també del seu propi exèrcit.
Annex 4.
Raza. Tomás Valero Martínez
www.auladecine.com
(fragments)
El 5 de enero de 1942, se estrenaba en el cine Palacio de la Música de Madrid la película Raza, dirigida por José Luis Sáenz de Heredia, primo de José Antonio Primo de Rivera.
(...)
Esta primera versión de Raza (la segunda data de 1950), basada en la novela homónima del general Franco...
(...)
Siempre se ha dicho que la Historia la escriben los vencedores. Franco se ocupó de que así fuera, pero también es verdad, que, tras el fin de un régimen, se descubren secretos que revelan los objetivos políticos que sus protagonistas quisieron ocultar mientras detentaban el poder. Raza es un ejemplo de lo que quiso ser su autor, y un documento de inestimable valor histórico.
(...)
A este respecto,
Raza, como afirma
Román Gubern, "se convirtió en la mayor epopeya oficialista
del cine de la época, y en un verdadero film-manifiesto del franquismo".
(...)
Por su parte, José Luis Sáenz de Heredia, por encargo de Franco, se ocupaba de convertir a comunistas y masones en los responsables, en cierto modo, de la pérdida de las últimas colonias españolas.
(...)
El levantamiento
del 18 de julio de 1936, y el desencadenamiento de la Guerra Civil (1936-1939),
se presentaban, bajo el punto de vista de Franco, como el único
remedio posible para rescatar a España del desastre al que el creía
que la República lo abocaría. Desafortunadamente, la dictadura
que impuso, acarreó para el país consecuencias nefastas.
Franco quiso, a
través de Raza, ennoblecer a su modesta familia, nada menos, que
haciéndola descender de los Churruca, y por extensión, sellar
su relación con el poder, como si irremisiblemente estuviera predestinado
a alcanzarlo.
Conocido, también,
como el "Lucero de Occidente", se creía imbuido por el Altísimo
de tal modo, que se hizo llamar caudillo de España por la Gracia
de Dios.
Dios, Patria y Familia
constituían, pues, los tres resortes a los que se articulaba el
régimen. Y Raza, una buena excusa para convencer a todos de su inalienable
derecho a ocupar el poder arbitrariamente.
(...)